برگزاری برنامه‌ فرهنگي هماهنگ كشوري "گنبد گيتي"
دوشنبه 14 دی 1394 بازدید: 2427

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علکی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، مفهوم كوه، به صورت عام، و مصاديق كوههاي ايراني نظير دماوند، سبلان، تفتان، دنا و نظاير آن، به صورت خاص، در فرهنگ ایراني مظهر پایداری و استواری است و در اساطير ايراني و آثار ادبی فارسی در حكم بنمايه اي براي طرح انديشه هاي متعالي در خصوص ايران مورد استفاده است و نمادي ملی به شمار مي آيد.
مناطق كوهستاني به علت کیفیت ویژۀ فیزیکی و زیست‌شناسی، بقایای زمین‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی – تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آنها به عنوان ميراث طبيعي ارزشمند براي بازديد و گذران اوقات جامعه جوان و به ويژه دانشجويان واجد اهميت بسياري است. کوهنوردی مورد توجه جوانان و سایر اقشار مختلف مردم برای استفاده از هوای پاک کوهستان است و موجب سلامتي روح و جسم تاثيراتي چون در باز شدن مویرگهای بدن، در جلوگیری از بیماریهای قند خون(دیابت)، از بین رفتن چربی بدن، زیاد شدن میزان خون در عضلات و قوي تر شدن آن است.
با چنين جاذبه اي که كوه و کوهنوردي همواره در ميان دانشجويان داشته است و نمود آن را در شکل گيري و فعاليت گروههاي کوهنوردي در دانشگاههاي مختلف مي بينيم و به منظور ترويج کوهنوردي به شکل علمي و فرهنگي، "برنامه‌ فرهنگي هماهنگ كشوري گنبد گيتي" از سوي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي با همكاري مركز گردشگري علمي - فرهنگي دانشجويان ايران طراحي شد و  طي فراخواني واحدهاي متقاضي برنامه هاي خود را در اين راستا اعلام كرده اند.
انجام برنامه هاي کوهنوردی در اين طرح  به صورت راهپیمایی، کوه روی، کوهپیمایی و صعود به قلل مختلف صورت می گيرد و بنا به اين است كه اين برنامه ها در قالب آماتور و نيمه حرفه اي برگزار شده تا بيشينه دانشجويان با شرايط جسمي و حداقل تجهيزات مربوطه بتوانند ضمن فراگيري اصول اوليه کوهنوردی در اين برنامه شركت كنند.

 

 
 

مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2018 istta.ir All rights reserved. Powered & Designed by WebTakin.ir , Graphic by Yousefi
logo-samandehi